15. september 2024

Å utøve tydelig ledelse (på en empatisk måte)

Ledelse er en kompleks oppgave som krever en balanse mellom oppdraget og omsorg. I Forsvaret snakker vi om å løse oppdraget og samtidig ta vare på sine medarbeidere.
Gjennom media kan vi se at vi lever i en konfliktfylt verden preget av usikkerhet. Og i arbeidslivet rundt oss er det nok av arbeidstakere som viser tegn på utbrenthet og fjernarbeidssymptomer, utenforskap og ensomhet. Midt oppi alt dette er det viktig å praktisere en tydelig, men omsorgsfull lederstil. Tydelighet betyr ikke å være autoritær eller rigid. Det handler faktisk om å være ærlig, åpen og støttende. Når du praktiserer tydelig og empatisk ledelse, legger du grunnlaget for et produktivt og godt arbeidsmiljø. Er det mulig å være tydelig, direkte OG omsorgsfull?

Ledelse = Soft Skills?

Vi har en tendens til å verdsette tekniske ferdigheter og fagkunnskap. Disse målbare konkrete ferdighetene som er nødvendige for å utføre bestemte oppgaver eller yrker. Lederskap blir sjelden eller aldri nevnt som en «hard skill». Kanskje fordi ledelse fort relateres til mellommenneskelige ferdigheter, kommunikasjon, evne til tillitsbygging etc. Disse ferdighetene trenger ikke å være like synlige som annen kompetanse, og er mindre målbar. Og i en hverdag med mye tidspress, har vi en tendens til å tenke at slikt fokus ikke er like effektivt. For ledelse handler om resultater. For å oppnå resultater, må vi forstå mennesker, hjelpe de til å finne motivasjon, skape et positivt arbeidsmiljø og samarbeide for å nå målene. Selv om det ikke alltid er enkelt å måle, er kompetansen innen “soft skills” like viktig som teknisk ekspertise når det gjelder å lykkes som leder. Empatisk ledelse, der vi tar hensyn til andres følelser og behov, spiller en avgjørende rolle i å bygge sterke team og oppnå suksess.

Empatisk og tydelig ledelse krever mot

De omsorgsfulle ledere finner den rette balansen mellom å være empatisk og å ta kloke beslutninger. Dette skaper et miljø der ansatte føler seg sett og hørt, samtidig som de vet at lederen tar ansvar for organisasjonens suksess. Det finnes nok forskning som viser at denne balansen fører til høyere engasjement, ytelse og trivsel blant dine medarbeidere. Du vil få dine medarbeidere til å bli sett og ivaretatt.

Empatisk ledelse handler om å forstå og ta vare på menneskene rundt deg samtidig som du oppnår organisatoriske mål. Du klarer å balansere tydelighet for oppdraget og omsorg for medarbeidernes trivsel og behov. En empatisk leder viser forståelse, lytter aktivt og tar vare på sine ansatte, samtidig som de gir klare retningslinjer og veiledning. Mange vil hevde at dette er en myk, kanskje veik tilnærming, men jeg hevder det motsatte; det er heller en styrke som krever mot. Hva tenker du om det?

Tøff omsorg

Å være en leder innebærer å ta tøffe beslutninger. Noen ganger må du si opp ansatte, gi negativ tilbakemelding eller prioritere organisasjonens behov over den enkeltes individuelle ønsker. Empatisk ledelse handler om å gjøre disse tingene på en måte som ivaretar medarbeidernes verdighet og velvære. Tøff omsorg innebærer at du ikke unngår de vanskelige samtalene eller de tøffe beslutningene. Det høres enkelt ut, men er ikke lett. Tøff omsorg krever god evne til å balansere.

Empatisk lederskap er ikke en motsetning til tydelig lederskap – det er en integrert tilnærming som gir resultater. Som ledere kan vi skape en arbeidsplass der empati og effektivitet går hånd i hånd. Det kan trenes. Lyst på noen treningstips? Ta kontakt.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *