15. september 2024

Refleksjon som ledelsespraksis

Jeg kan ikke lære noen noe, jeg kan bare få de til å tenke. (Sokrates 469-399 f.Kr)

Å reflektere over det egen og andres adferd er viktig i et utviklingsperspektiv. Gjennom refleksjonen kan vi rette oppmerksomheten vår mot en aktivitet eller en hendelse. Gjennom gode refleksjonsvaner kan vi bygge bro mellom teori og praksis, eller fra konsept til handling. Når du reflekterer over hva som fungerte eller ikke fungerte i en gitt situasjon, gis du en mulighet til å øke din forståelse og samtidig en mulighet til å justere din adferd. Refleksjon kan hjelpe oss å bli tydeligere ovenfor våre mål og våre ønskede handlinger.

Refleksjon er et viktig virkemiddel for å lære å lære. Men som alle ferdigheter i dette konseptet må evnen til refleksjon også trenes opp.

La refleksjon bli en aktiv del av din lederpraksis. Og denne refleksjonen bør gjøres skriftlig. Bruk en refleksjonsbok eller et medium der du kan skrive ned dine refleksjoner. Gjennom skrivingen går du i en dialog med deg selv, den foregår mere langsomt og er mere bevisst enn om du skulle brukt tale. Dette forsterker refleksjonen og gir større utbytte. Gjennom å skrive ned dine tanker og følelser etter aktiviteten (møtet, øvelsen eller ved dagens slutt) vil du etter hvert kunne bygge opp en større forståelse og innsikt i din egen adferd.

Skriv ned så mange detaljer som du kan huske, ikke sensurer, skriv også ned hva som aktiveres i deg av følelser og tanker.

Det er kun du som skal lese teksten i din refleksjonsbok. Du skriver til deg selv. Dette er en tekst du kan lese på nytt umiddelbart, eller la den ligge til neste dag. Når du tar igjen teksten,  kan du reflektere over hvorfor du tror du reagerte som du gjorde. Ser du noen mønstre i din egen adferd?  Hvorfor fikk du behov for å skrive om akkurat denne hendelsen?

Gjennom å reflektere over de handlinger som har vært på en strukturert måte, vil du etter hvert etablere en vane som kan gjøre deg i stand til å bedre din evne til å reflektere i handlingen.

En mal for å notere ned sine erfaringer i refleksjonsboken kan se slik ut:

  1. Hva skjedde? En overskrift som dekker hendelsen
  2. Hvilke tanker/følelser dukket opp i deg?
  3. Hvorfor tror du det er slik?

Det er viktig for ledere på alle nivå å utvikle gode refleksjonspraksiser. Når du har etablert en som fungerer for deg, så kan du utvide dette til teamet, laget, gruppen, avdelingen. La de enkelte skrive ned sine erfaringer, og la de dele det de ønsker av det de har skrevet i små grupper. Gjerne i triader for å ivareta tryggheten. Det er viktig å dele med hverandre, men viktigst er å stimulere til en god refleksjonsprosess.

Refleksjon er et verdifullt verktøy i en læringskultur, og ved å stimulere til refleksjon og deling av erfaringer ved hjelp av helhetlig debrief, kan vi etablere gode læringsrutiner som styrker organisasjonen. Det å skape en ønsket kultur innebærer å legge til rette for en felles forståelse og praksis for hvordan man ønsker å oppføre seg og samhandle i en organisasjon.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *